Je kunt geen krant openslaan, televisie aan doen of Facebook pagina openen of de corona crisis vliegt je om de oren. Daar doen wij graag nog een schepje bovenop, maar wél met nuttige tips om jou een stapje verder te helpen!

We weten allemaal dat het corona virus grote impact heeft op onze maatschappij en veel onzekerheid met zich meebrengt. Zo ook voor bedrijven. Je herkent het vast; opeens word je gedwongen om thuis te werken tussen schreeuwende kinderen, je mist al je gezellige collega’s en bent die Zoom meetings hélemaal zat. Maar heb je er weleens over nagedacht hoe het zit met die online marketingstrategie die je hebt bepaald en uitgezet voor je bedrijf? De corona crisis kan nog weleens roet in het eten gooien en je marketingstrategie beïnvloeden! We geven je daarom 7 tips om over na te denken in tijden van corona.

 

1. Targeting op basis van tijdstippen

Door de corona crisis heeft het gros van de Nederlanders zijn of haar mooie kantoorplek ingeruild voor een thuiswerkplek. Hierdoor vervaagt de scheiding tussen werk en privé. Dit geldt ook voor de werktijden. Waar je op kantoor werkt van half 9 tot 5, kan dit thuis nog weleens verschillen. Tussendoor even de vaatwasser uitpakken of de kids helpen met hun huiswerk. Target je je doelgroep op basis van tijdstippen? Denk dan goed na of deze tijdstippen niet veranderen naar aanleiding van de flexibele ‘thuiswerktijden’.

 

2.Targeting op basis van locatie

Hetzelfde geldt voor de locatie. Wanneer je bijvoorbeeld target op een specifieke locatie als ‘businessparks’ heeft dit nu natuurlijk weinig zin. Denk daarom goed na of je doelgroep zich nog bevindt op de locatie waarop jij je targeting hebt ingesteld en overweeg of aanpassingen nodig zijn.

 

3.Stijgend social media gebruik

Thuiswerkers besteden meer tijd aan social media. Een mooie kans dus om je doelgroep via deze kanalen te bereiken. Zorg er daarom voor dat je social media kanalen up to date zijn & onderzoek of je deze social media kanalen (meer) kunt opnemen in je strategie. 

 

4. Pay Per Click advertising

Toch wat geld besparen in deze tijd? Stap dan over op Pay Per Click (PPC) advertising. Zo betaal je alleen op het moment dat een bezoeker op jouw advertentie klikt. Daarnaast krijg je door gebruik van PPC advertising duidelijk inzicht in de kosten van je marketingcampagne. Handig toch in deze tijd!

  

5. Veranderend zoekgedrag

Houd in de gaten of het zoekgedrag van je doelgroep veranderd. Consumenten maken in deze tijd minder abrupte keuzes, maar nemen de tijd om te bekijken en vergelijken. Dit ga je terug zien in de vorm van oriënterende zoektermen. Doe daarom regelmatig een zoekwoordenonderzoek om het zoekgedrag van je potentiële klanten in de gaten te houden en speel zo in op het zoekgedrag van je doelgroep.

 

6. Lokale SEO

Omdat iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven, zoeken mensen naar lokale diensten en producten. Juist nu wil je dat consumenten in de nabije omgeving je online makkelijk kunnen vinden. Dit is waar lokale SEO om de hoek komt kijken. Door je lokale SEO in te richten of te verbeteren wordt jouw website lokaal beter zichtbaar.

 

7. Zorg ervoor dat je online bent!

De laatste en misschien wel meest belangrijk tip: Zorg ervoor dat je bedrijf online zichtbaar én vindbaar is. Vanaf het moment dat de intelligente ‘lockdown’ in Nederland werd aangekondigd steeg het aantal online bezoekers enorm. Grote kans dus dat je je doelgroep online kunt bereiken!

 

Geschreven door: Eline van Zwol

Laat je reactie achter!