Herken je dat? Die dag waarbij je van afspraak naar afspraak rent en er een to-do lijst ligt waar je u tegen zegt. En je weet nu eigenlijk al dat deze lijst vandaag niet af komt.

Gelukkig is er een oplossing: marketing automation. Dit neemt je veel werk uit handen door marketingmiddelen te combineren. Hierdoor werk je efficiënt en effectief.

Beginnen bij het begin

Marketing is een basis van elke organisatie en elk merk. Daarnaast is het sterk geïntegreerd met de salesafdeling binnen een bedrijf. Wanneer bedrijven starten wordt er, zeker in het begin, hard gewerkt door de marketing- én de salesafdeling. De afdeling marketing maakt het product of dienst zichtbaar, terwijl de salesafdeling op zoek gaat naar potentiële klanten door één op één contact te zoeken.

Wanneer beginnen met marketing automation?

Als je organisatie groeit is het onmogelijk om met elke klant individueel persoonlijk contact te onderhouden. De marketingactiviteiten worden meer, de salesafdeling krijgt het drukker en het is niet meer mogelijk om alles binnen je organisatie te managen met alleen Outlook-, Word- en Excel-spreadsheets. Je haalt niet meer het maximale uit je organisatie. Dit kost onnodig geld en dat wil niemand.

Dit is hét moment waar marketing automation om de hoek komt kijken. Maar wat is dat marketing automation dan precies?

Wat is marketing automation

De kern van marketing automation is de customer journey. Binnen de customer journey worden verschillende middelen ingezet om de gebruiker op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. In zowel de marketing funnel als de sales funnel. De website speelt hierbij een belangrijke rol. Maar ook via andere kanalen worden gebruikers bereikt met content die afgestemd is op zijn of haar behoefte. Denk hierbij aan communicatie via social media, e-mailmarketing en online advertenties.

Elke conversiepad is uniek

Een gebruiker vindt jouw bedrijf door te zoeken via Google. Daarna besluit de gebruiker de Facebook-pagina van jouw bedrijf te 'liken' en vervolgens terug te keren naar je website om een ​​recent gedeeld blogartikel te lezen. Je goed geschreven blog overtuigt hem om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief zodat hij op de hoogte wordt gehouden van ontwikkelingen.

Dit is één van de vele mogelijke conversiepaden die een gebruiker kan doorlopen. Alle conversiepaden zijn uniek en geen bezoeker op je website is hetzelfde. Iedereen zit in hun eigen fase van de customer journey. De ene bezoeker weet precies waarnaar die op zoek is en zal recht op het doel, de conversie, af gaan. De andere lead is nog zoekende of de dienst of het product bij hun behoefte past. Deze laatste gedefinieerde groep kun je overtuigen door middel van effectieve marketing automation.

Hoe zet ik marketing automation in?

Om marketing automation op de juiste manier in te zetten is het belangrijk dat je je gebruikers kunt volgen en om contactgegevens te verzamelen. Zoals hierboven vermeld zijn de oriënterende bezoekers op de website geschikt om te overtuigen met marketing automation.

De bezoeker op je website wordt vaak al gevolgd via tracking. Het enige dat dan nog nodig is, is interactie van de gebruiker met de marketing automation software. Voorbeelden van triggers die zorgen voor deze gewenste interactie zijn het downloaden van een whitepaper, een nieuwsbriefinschrijving, de aanvraag van een demo of het invullen van een contactformulier.

Een voorbeeld van marketing automation: er wordt een e-mail verzonden waarin een e-book gedownload kan worden. Iedereen die het e-book downloadt, ontvangt een bedankt-mail. Een paar dagen later verzend je een e-mail naar de mensen die het e-book gedownload hebben met daarin een case study of een whitepaper. Wordt deze ook gedownload? Dan kan er een geautomatiseerd berichtje naar het salesteam gestuurd worden met het verzoek om deze lead op te volgen.

 

Maar wat als de interactie uitblijft en het e-book wordt niet gedownload? Je kunt er dan voor kiezen om deze ontvangers een reminder te sturen. E-mail is een belangrijk middel, maar er zijn meerdere marketingmiddelen die ingezet kunnen worden om het doel te bereiken. Het aantal contactmomenten met de gebruiker wordt dan verhoogt. Het is dan belangrijk om deze doelgroep ook op andere manieren te bereiken met dezelfde boodschap op het juiste moment. Denk aan social media en retargeting met dynamische advertenties.

 

Note: Het komt vaak voor dat marketeers de termen marketing automation en e-mailmarketing door elkaar gebruiken. Maar het feit is dat e-mailmarketing een deel is van marketing automation en niet dezelfde betekenis heeft.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden

Door de inzet van marketing automation worden alle middelen, mogelijkheden en tijd effectief en efficiënt gebruikt door jouw organisatie. De interactie met de gebruiker is op basis van de interesses en het gedrag van de bezoekers, waardoor de getoonde content heel relevant is.

Ben jij klaar voor marketing automation?

Heb jij een lange sales funnel die meerdere contactmomenten met je prospects vereist, wil je meer inzicht in je marketingcampagnes, heeft je salesteam moeite met het identificeren van de juiste leads of heb je grote marketingdromen met word je beperkt door een gebrek aan middelen? Dan is marketing automation the next step voor jouw organisatie.

Wil je de mogelijkheden met ons bespreken en kijken hoe marketing automation jouw verder kan helpen? Neem contact met ons op of vraag een gratis marketing consult aan!

 

VRAAG EEN GRATIS CONSULT AAN

 

Geschreven door: Nienke Krabbe

Laat je reactie achter!